Sympatia, miłość i wrażliwość interpersonalna... Część 2
Z badań nad wzajemną
sympatią i samooceną (Elaine Walster , Joel Grube, Sara Kiesler i Roberta Barak)
wynika, że ludzie pewni swej wartości są mniej skłonni do przyjmowania awansów
ze strony każdej osoby, jaka się pojawi. Podobnie jak człowiek wygłodzony
zaakceptuje prawie każdy rodzaj pokarmu, a człowiek dobrze odżywiony może być
bardziej wybredny, tak osoba niepewna siebie zaakceptuje prawie każdego, kto
okaże jej zainteresowanie, podczas gdy osoba pewna siebie będzie dokonywać
ostrzejszej selekcji. Co więcej, osoba, która czuje się niepewnie, może szukać
mniej atrakcyjnej osoby, aby zmniejszyć prawdopodobieństwo, że zostanie
odrzucona.
ZOBACZ cz.1.
Aronson wykazał we
własnych badaniach, że chociaż na ogól lubimy ludzi, którzy maja postawy podobne do naszych,
to jednak, jeśli spotkamy kogoś, kto lubi nas mimo odmienności poglądów, skłonni
jesteśmy wnioskować, ze musi być w nas coś szczególnego, co jest dla tej osoby
atrakcyjne. Krótko mówiąc, przy różnicy poglądów ludzie skłonni są podejrzewać,
że „on lubi mnie ze względu na mnie samego
- nie zaś ze względu na moje poglądy”. Ponieważ świadomość taka jest szczególnie
przyjemna (tzn. nagradzająca), skłonni jesteśmy lubić tę osobę bardziej.
W podrozdziale Zyskiwanie i utrata uznania autor
podkreśla wkład własnych badań nad teorią wyjaśniającą pozytywne postawy
interpersonalne w kategoriach zysków i strat. Koncepcja zakłada, że przyrost
pozytywnych, nagradzających zachowań ze strony innej osoby ma większy wpływ na
jednostkę niż stałe, niezmienne nagradzanie przez tę osobę. Jeśli więc czyjąś
sympatię uznamy za nagrodę, to będziemy bardziej lubili taką osobę, której
sympatia do nas wzrasta z czasem, niż taką, która lubiła nas zawsze. Byłoby tak
nawet wówczas, gdybyśmy od tej drugiej osoby otrzymali w sumie więcej nagród.
Na podstawie
twierdzeń i definicji autor stara się opisać pojęcie miłości. Istotnie, słowem
miłość posługujemy się dla określenia tak różnych relacji, jak te, które
istnieją między romantycznymi kochankami, parami małżeńskimi, rodzicami i
dziećmi, oraz bliskimi przyjaciółmi. Porównując pojęcie miłości z sympatią
Aronson przytacza teorię Zicka Rubina, który postrzega miłość jako coś odmiennego od sympatii. Miłość
nie jest po prostu większym natężeniem sympatii, lecz zwykle obejmuje
jakościowo różny zbiór uczuć i trosk dotyczących kochanej osoby. Dla sympatii,
zdaniem Rubina, charakterystyczny jest podziw i uczucie przyjaźni.
Znacznym czynnikiem w relacjach między ludźmi jest
umiejętność komunikowania się.
Wśród podstawowych celów komunikacji wyróżnić
można:
1. Rozwijanie
umiejętności komunikowania się w sposób jasny, prosty, nie oceniający, nie
karzący i unikający atrybucji.
2. Rozwijanie zmysłu
dociekliwości, chęci analizowania własnego zachowania i przeprowadzania eksperymentów dotyczących sposobu swego funkcjonowania w
świecie.
3. Rozwijanie
zdolności rozwiązywania konfliktów i sporów na zasadzie rozwiązywania
problemów, nie zaś drogą przymusu czy manipulacji.
Jako użyteczne może być rozpatrzenie
interakcji dwojga ludzi jako łańcucha zdarzeń, przedstawionego na rysunku 1.
W każdym punkcie tego
łańcucha istnieje możliwość popełnienia błędu. Ważne są zatem cechy umiejętnego
komunikowania się. Aby komunikowanie się w bliskim związku było efektywne,
uczucia muszą być wyrażane otwarcie i bezpośrednio. Kiedy przestrzega się tej
zasady, możemy otrzymywać natychmiastowe sprzężenie zwrotne, tzn. informację o
tym, jak partaer(ka) interpretuje nasze słowa i zachowanie. Dzięki
natychmiastowemu sprzężeniu zwrotnemu jesteśmy w stanie lepiej poznać wpływ,
jaki nasze czynności i wypowiedzi wywierają na bliską nam osobę, i zastanowić
się, jakie mamy możliwości wyboru takiego postępowania, które zaspokoiłoby
zarówno nasze, jak i jej potrzeby.
W dalszej części pracy autor
przedstawia także swój pogląd na ocenę ludzi patrząc przez pryzmat uczuć, komunikację
w życiu codziennym.
W
swojej książce, Aronson, kilkakrotnie podkreśla wpływ uczuć, sympatii do kogoś,
miłości na komunikację, relacje z partnerem, wspólnikiem, przyjacielem.
Zaznacza, iż na sposób komunikacji, na nasze uczucia wpływa również
atrakcyjność fizyczna. W książce zebrane zostały liczne przykłady, eksperymenty
oraz badania wielu znanych teoretyków, praktyków, czy filozofów (m.in. M.
Sherif, T. Amabile, J. Brehm i A. Cole, R. Winch, Z. Rubin, M. Clark, J. Mills, S. Duck).
ZOBACZ cz.1.
Comments
Post a Comment