Rozwój cz.1. Pojęcie rozwoju i geneza
Rozwój jest pojęciem ogólnym i
złożonym. Pojęcie to jest od stuleci przedmiotem zainteresowań zarówno filozofii,
jak i wielu nauk szczegółowych (m. in. biologii, geologii, historii,
antropologii i psychologii). Zostało ono wprowadzone przez Arystotelesa
(384-322 p.n.e.), jako pomocne w udzielaniu odpowiedzi na pytanie, jak pojmować
istotę tego, co leży u podłoża różnorodnych zmian w zjawiskach. Arystoteles ujmował
rozwój jako proces nadawania materii formy, a więc jako zmianę zmierzającą w
określonym kierunku, zmianę celową, polegającą na przechodzeniu od form
niższych do wyższych. Oznacza to, że według Arystotelesa rozwój ma charakter
teleologiczny i progresywny. Tak pojmowany rozwój jest wartościowany pozytywnie.
Te cechy pojęcia rozwoju i dyskusja wokół nich przewijają się w poglądach wielu filozofów, a następnie, począwszy od XVII wieku, także
przedstawicieli różnych nauk szczegółowych.
Silny wpływ na sposób ujmowania
rozwoju w psychologii wywarła teoria biologicznej ewolucji gatunków Karola
Darwina i ewolucjonistyczna filozofia Herberta Spencera. Teoria Darwina
ujmowała rozwój w aspekcie filogenetycznym jako funkcję zdeterminowaną przez
dziedziczność i środowisko, a w aspekcie ontogenetycznym jako funkcję
dojrzewania (dziedziczność plus wiek życia) i środowiska. W darwinowskiej
koncepcji rozwoju zarówno wzrastanie (postęp), jak i spadek sprawności (regres)
były interpretowane jako serie zmian. Nadal jednak pojęcie rozwoju zachowało
konotacje teleologiczne, powiązane z przeświadczeniem, że ewolucja oznacza postęp, który jest wartościowany pozytywnie.
Spencer przyjął w swoim systemie filozoficznym, uważanym za syntezę pozytywistycznej
teorii nauki i darwinowskiej teorii ewolucji biologicznej gatunków, że rozwój
polega z jednej strony na wzrastającym różnicowaniu się zjawisk, a z drugiej -
na wzrastającym ich zintegrowaniu, uporządkowaniu i równowadze. Zmiany w
kierunku wzrastającego zróżnicowania i uporządkowania, wzrastającej integracji
i równowagi traktował on jako prawo rządzące rozwojem jako takim, jako zasadę i
kryterium formalne wszelkiego rozwoju. Spencer utożsamiał więc rozwój z
postępem.
Psychologia rozwojowa
jest nauką o rozwoju psychicznym. Pojęcie „rozwój” odnosi się do zmian w
psychice i zachowaniu się człowieka. Psychika to system (układ, struktura),
czyli układ elementów powiązanych ze sobą różnego typu relacjami. O
własnościach owych elementów decydują cechy całości, a nie odwrotnie. Pojęcie
„rozwój psychiczny” odnosi się do zmian i przekształceń układu, jaki stanowi
psychika człowieka wraz z kontrolowanym przez psychikę zachowaniem.
Wyjdź ze swojej strefy komfortu. Możesz wzrastać tylko, jeśli jesteś gotów czuć się dziwnie i niekomfortowo próbując czegoś zupełnie dla Ciebie nowego.
Brian Tracy
Psychologia
rozwoju człowieka zajmuje się badaniem zmian dokonujących się w psychice (tzn. w procesach, strukturach i funkcjach psychicznych) oraz zmian
dokonujących się w zachowaniu człowieka w różnych fazach jego życia. W myśl
niektórych teorii psychologicznych przedmiotem badań psychologii rozwojowej są
przede wszystkim zmiany zachodzące w zachowaniu. Wg innych teorii, np.
piagetowskiej teorii rozwoju przedmiotem badań powinno być przede wszystkim
wykrywanie przekształceń w organizacji (strukturach) procesów psychicznych leżących
u podłoża zmian obserwowanych w zachowaniu. Podstawowym obszarem zmian rozwojowych, które bada psychologia
rozwojowa jest cykl życia jednostki ludzkiej. Przedmiotem zainteresowań
badawczych są także zmiany rozwojowe psychiki i zachowania się, jakie zachodzą
w toku rozwoju gatunkowego i w procesie dziejów historycznych ludzkości.
Tradycyjna
psychologia rozwojowa przyjmowała, że zmiany rozwojowe psychiki są powiązane
przyczynowo z procesami biologicznego dojrzewania organizmu, a więc występują
tylko w okresie dzieciństwa i dorastania. Przedmiotem badań tradycyjnej
psychologii rozwojowej były zmiany zachodzące w psychice i zachowaniu się
dzieci i młodzieży. Sadzono, że procesy rozwojowe kończą się wraz z osiągnięciem
dojrzałości. Psychologia rozwojowa była utożsamiana z psychologią dziecka. Obecnie
uważa się, że rozwój psychiczny człowieka trwa całe życie tj. od jego poczęcia
aż do śmierci, przy czym zmiany rozwojowe w wieku dojrzałym nie są ani mniej
liczne ani mniej głębokie niż te, które dokonują się w okresie dzieciństwa i
dorastania.
ZOBACZ Cz.2.
ZOBACZ Cz.2.
___________________________________________________
[1] M. Przetacznik-Gierowska, M. Tyszkowa, Psychologia rozwoju człowieka. Zagadnienia ogólne., Wydawnictwo
Naukowe PWN, Warszawa 1996
[2] B. Domański, Krytyka pojęcia
rozwoju a studia regionalne, Studia Regionalne i Lokalne, Nr 2(16)/2004,
ISSN 1509–4995
[3] Portal wiedzy: http://portalwiedzy.onet.pl/76895,,,,psychiczny_rozwoj,haslo.html
[43] Psychologia
Rozwoju Człowieka: Strona internetowa: http://woiee.republika.pl/Pyr3.pdf
[5] Elementy
Psychologii: Strona internetowa:
http://ksiegarnia.iknt.pl/uploads/files/Elementy_psychologii_fragment.pdf
Comments
Post a Comment