Agresja, wg E.Aronson'a Człowiek istota społeczna.
Na wstępie autor opisuje
swoje doświadczenie, w którym odkrył iż jego wrażliwość na agresję z wiekiem
zanikła. Na trudny temat i zadanie pytanie własnemu synowi udziela odpowiedni w
sposób tak prosty jakby mówił o tym, z czego wykonana jest piłka. Autor
uświadamia sobie brak wrażliwości na zło świata patrząc na łzy własnego
dziecka. Usprawiedliwia jednak swoje zachowanie doświadczeniami z życia i
okresu trudnego dorastania, obserwacji licznych wojen i mordów. Ludzie
przyzwyczaili się do mordowania, zabijania i nie stanowi to dla nich nowości.
Jest to pewnego rodzaju zagrożeniem ale ludzie pozostają obojętni na takie wydarzenia jak wojna, terroryzm. Podsumowując swoje wprowadzenie autor podkreśla, iż znaczna część obywateli Stanów Zjednoczonych uważa akty zwykłej zemsty za możliwą do zaakceptowania część polityki zagranicznej USA, jednocześnie dodając iż ludzie to gatunek bardzo agresywny, który jest skłonny bezwzględnie zabić drugiego osobnika swojego gatunku. W książce autor stara się odpowiedzieć na pytania, Czym jest agresja? Czy stanowi ona część natury człowieka (czy jest wrodzona)? Czy można ją przekształcać? oraz Jakie czynniki społeczne wpływają na zmianę stopnia agresji?
Jest to pewnego rodzaju zagrożeniem ale ludzie pozostają obojętni na takie wydarzenia jak wojna, terroryzm. Podsumowując swoje wprowadzenie autor podkreśla, iż znaczna część obywateli Stanów Zjednoczonych uważa akty zwykłej zemsty za możliwą do zaakceptowania część polityki zagranicznej USA, jednocześnie dodając iż ludzie to gatunek bardzo agresywny, który jest skłonny bezwzględnie zabić drugiego osobnika swojego gatunku. W książce autor stara się odpowiedzieć na pytania, Czym jest agresja? Czy stanowi ona część natury człowieka (czy jest wrodzona)? Czy można ją przekształcać? oraz Jakie czynniki społeczne wpływają na zmianę stopnia agresji?
Psychologowie społeczni definiują
działanie agresywne jako zamierzone zachowanie mające na celu spowodowanie
cierpienia fizycznego lub psychicznego. Nie każde jednak zachowanie agresywne
musi być wrogie. Poza tym rodzajem agresywności istnieje agresywność
instrumentalna, która w przeciwieństwie do rodzaju pierwszego nie ma na celu
wyrządzenia, zadania bólu fizycznego, a służy jedynie do osiągnięcia własnego
celu, oczywiście przez wyrządzenie krzywdy innemu osobnikowi - jednak nie w sensie
fizycznym.
W odpowiedni na pytanie o
instynktowność agresji przytoczone zostają teorie, takie jak teoria Thomasa
Hobbes'a o dzikiej naturze człowieka (agresja wrodzona), czy pojęcie
„szlachetnego dzikusa” wprowadzone przez Jana Jakuba Rousseau, gdzie to
społeczeństwo wyzwala w nas wrogość i dzikość, a my sami z natury jesteśmy
łagodnymi istotami. Autor rozważa w lekturze różne teorie, prezentuje
eksperymenty, którym zostawały poddawane zwierzęta w celu wykazania natury
agresywnej. Jako własne stanowisko w tej kwestii określa zachowanie agresywne,
dające się redukować.
Zaskakujące wydają się być teorie
dotyczące użyteczności agresji. Uczeni (S. Washburn, D. Hamburg, K. Lorenz, S.
Pinker) uważają bowiem, iż w wielu
przypadkach agresja jest czymś użytecznym. Dzięki niej, zarówno w środowisku
zwierzęcym jak i ludzkim można wyłonić najsilniejszych osobników z grupy i
traktować ich jako swoich przywódców. Wg licznych badań opisanych w książce,
agresja pomaga utrzymać przywództwo w grupie, dominować nad innymi. Jak głosił
Freud, jeżeli człowiekowi nie pozwoli się wyładować energii (katharsis) to jego
agresywna energia będzie się kumulować, aż w końcu eksploduje albo w formie
skrajnego gwałtu, albo choroby psychicznej. W książce zadawane są ciągle
pytania. Czy jeden akt agresji redukuje potrzebę dalszej agresji? Autor
rozpatruje niektóre sposoby rozładowania energii agresywnej, wymieniając tutaj
wydatkowanie agresji w postaci akceptowanej społecznie agresywnej aktywności
fizycznej, takiej jak futbol amerykański lub hokej; przez uprawianie
nie-destrukcyjnej formy agresji, a mianowicie „agresji w wyobraźni” - np.
marzenie o zbiciu kogoś lub napisanie opowiadania pełnego aktów gwałtu i
przemocy; oraz przez bezpośrednią agresję - zwymyślanie osoby, która spowodowała
frustrację, wyrządzenie jej krzywdy, opowiadanie o niej brzydkich rzeczy itp.
Podczas pracy nad wymienionymi wyżej sposobami rozładowania energii agresywnej
autor wysuwa wniosek iż, kiedy ludzie dopuszczają się aktów agresji, akty te
zwiększają ich skłonność do przyszłej agresji.
Wśród najczęstszych przyczyn
występowania agresji jest przemoc. Z badań wynika, że w korze mózgowej jest okolica zwana jądrem migdałowatym, która wiąże się z
agresywnymi zachowaniami zarówno u ludzi, jak i u zwierząt, co jest bezpośrednią
przyczyną agresji u człowieka. Do pośrednich przyczyn zaliczane są: testosteron, alkohol i jego
pływ na zmianę zachowania, ból i dyskomfort. Autor wyjaśnia także przyczynę
pomiędzy frustracją a agresją. Ciekawy wydaje się również fakt, iż sama
obecność przedmiotu skojarzonego z agresją może działać jako sygnał do
agresywnego zachowania.
Praca zawiera również temat wpływu
mediów, reklamy oraz środków masowego przekazu na zachowania agresji,
znieczulający wpływ przemocy w telewizji, pornografia, agresja w celu zwrócenia
uwagi społeczeństwa, przemoc wobec kobiet, odbiór przez dzieci takich zachowań,
wpływ starszego rodzeństwa, znajomych, czy rodziców lub instytucji takich jak
szkoła czy kościół na zachowanie dzieci, stosowany system kar i nagród, rozmowa.
Ważnym czynnikiem jest wzorzec nieagresywny. Ważnym hamulcem dla agresywnego
zachowania jest wyraźna wskazówka, że zachowanie takie jest niewłaściwe,
empatia (wg badań Norma i Seymour Feshbachowie) w stosunku do innych i jej
rozwijanie. Czynników mających wpływ na zachowanie agresji jest bardzo wiele,
nie sposób ich wszystkich omówić, w książce jednak autor starał się przytoczyć
najbardziej oczywiste i w pełni poparte eksperymentem teorie.
W swojej pracy autor przedstawił za
pomocą licznych teorii, badań, eksperymentów i twierdzeń pogląd na temat agresji oraz jej korzeni, a także możliwości
modyfikacji, w sposób czytelny i jasny dla odbiorcy. Większość teorii w pracy
została poparta przykładami doświadczalnymi wykonywanymi zarówno na zwierzętach
jak i na uczniach, studentach, innych grupach ludzi dorosłych. Badania polegały
na obserwacjach lub wprowadzeniu pewnych zakazów oraz nakazów.
Polecam przeczytać E.Aronson Człowiek istota społeczna.
Comments
Post a Comment