Sympatia, miłość i wrażliwość interpersonalna... Część 1
Sympatia, miłość i wrażliwość interpersonalna, wg książki E.Aronson Człowiek istota społeczna.
W
książce poruszane są podstawowe tematy, takie jak wpływ pochwał i przysług na
zachowanie, cechy osobiste, podobieństwo poglądów a sympatia, wzajemna sympatia
a samoocena, zyskiwanie i utrata uznania, miłość i bliskość, bliskość,
autentyczność i komunikowanie się, cechy efektywnego komunikowania się.
Autor zauważa, iż od najdawniejszych już czasów, w
zasadzie czasów naszych jaskiniowych przodków ludzie znali pojęcia, takie jak:
miłość, sympatia, agresja. Być może nie nazywali ich obecnie prezentowanym
nazewnictwem ale na pewno zależało im na jak najlepszych kontaktach z
otoczeniem. Aronson słusznie zauważa (wzorując się na teorii Darwina), iż od
najdawniejszych czasów ludzkie, początkowo określane, szczerzenie zębów do
drugiego człowieka, obecnie tzw. uśmiech, miało na celu wywołanie sympatii
drugiego człowieka. Autor podkreśla, że ludzie starają się dbać o to, aby ich
lubiono, szczególnie w okresie dorastania gdy zdanie rówieśników na ich temat
staje się najważniejszym aspektem. Po przeprowadzeniu odpowiednich badań, wśród
przyczyn, za które ludzie są lubiani najczęściej wymieniane były przekonania i zainteresowania
podobne do osób, które ich lubią, kompetencje, cechy charakteru takie jak
lojalność, uprzejmość, czy uczciwość.
Autor przytacza fragment książki „Jak zdobyć
przyjaciół i zjednać sobie ludzi?”, w której D. Camegie prezentuje zwodniczą radę
jak pozyskać sympatię. A mianowicie: Jeśli
chcesz, by ktoś cię lubił, bądź miły, udawaj, że go lubisz, okazuj
zainteresowanie rzeczami, którymi on się interesuje, „hojnie udzielaj pochwał”
i bądź zgodny. Skuteczność tej metody Aronson poddaje wątpliwości. Przecież
udawane zachowanie można rozpoznać, nie jest trudne do wykrycia. Wg niego,
lubimy ludzi, których zachowanie dostarcza nam maksimum nagród przy minimum
kosztów, np. ludzie łatwiej są lepiej postrzegani niż brzydsi, łatwiej zdobyć
im zaufanie innych (nagroda estetyczna), jednocześnie teoria ta pozwala na
stwierdzenie, że zarówno ludzie lubią bardziej ludzi o cechach podobnych do
własnych, gdyż są ich w stanie bardziej zrozumieć.
Na podstawie kilku zobrazowanych historii oraz
eksperymentów autor wysuwa wniosek na temat systemu pochwał i kar. Chociaż
pochwała z pewnością działa nagradzająco, to krytyka, która prowadzi do
ulepszeń, również niesie ze sobą swe własne nagrody. Badania wykazują jednak
(nie do końca jednoznacznie), że ludzie chwaleni bardzie poprawiają jeszcze
swoje zachowanie na lepsze.
Z badań wynikło również, iż na fakt, czy
człowiek jest lubiany przez społeczeństwo wpływają w znacznym stopniu jego
cechy osobiste, taki jak: szczerości, kompetencje, inteligencja, uczciwość. Duże
znaczenie ma również samoocena takiej osoby, jej perfekcyjność, zachowanie i
błędy jakie popełnia. Jak taki człowiek widzi się w oczach innych i kreuje
swoją osobę w społeczeństwie. Z licznych
badań (E.Aronson, B,Willerman, J.Floyd) wynika, iż bardziej lubiane są osoby
zdolne, które popełniły jakąś gafę, nawet bardziej od osób, które nie były aż
tak zdolne, ale gafy nie popełniły. Bardziej zatem społeczeństwo lubi ludzi
zdolnych, wykształconych o wyższych kompetencjach niż niewykształconych,
których kompetencje są na niższym poziomie.
Atrakcyjność fizyczna jest cechą, która ma
największe znaczenie przy wyborze partnera (wg E.Walster). Atrakcyjni ludzie spotykają
się z atrakcyjnymi, mniej atrakcyjni z mniej atrakcyjnymi. Na tej zasadzie również korzystają media. W reklamach
spotykane są jedynie piękne kobiety, zdrowe dzieci, przystojni panowie,
szczęśliwi starcy! Bardziej usprawiedliwiane są również zachowania negatywne ludzi lub
dzieci atrakcyjniejszych fizycznie niż tych mniej atrakcyjnych. Atrakcyjność fizyczna ma ważne
konsekwencje także w świecie biznesu. Irena Frieze i jej współpracownicy ocenili
atrakcyjność fizyczną 700 młodych i 350 osób dorosłych, a następnie śledzili
historie ich zatrudnienia przez 10 lat. zaczynając zaraz po uzyskaniu przez
nich stopnia magistra zarządzania przedsiębiorstwem. Wyniki są jednoznaczne. U
mężczyzn atrakcyjność fizyczna dawała w rezultacie wyższe uposażenie
początkowe. Ponadto efekt ten nie zanikał z czasem, kiedy pracodawcy mogli ich
już poznać. Przeciwnie, atrakcyjni mężczyźni zarabiali więcej, niż ich mniej
atrakcyjni koledzy, przez cały dziesięcioletni okres. U kobiet atrakcyjność nie
miała wpływu na początkowe uposażenie, lecz zaczynała wpływać na pobory, kiedy
już pracowały przez pewien czas, i trwało to nadal, przez cały okres badań. Autor
wymienia wiele badań (Chris Downs i Phillip Lyons,
Eksperyment Sigalla i Ostrove, Mark Sny der, Elizabeth Decker Tankę i Ellen
Berscheid), w których wyniki były jednoznaczne. Wykazywały, że w znacznej
mierze osoby atrakcyjniejsze fizycznie miały większe przywileje i łagodniejsze
kary.
Podobieństwo poglądów również
sprzyja sympatii ludzi. Okazuje się bowiem, iż bardziej przypadniemy go gustu
osobie która wyznaje tą samą wiarę co my, słucha tej samej muzyki, lub jeździ
takim samym samochodem, niż osobie, która przynależy do inne wiary lub grupy
społecznej niż my sami. Lubimy i ulegamy częściej ludziom podobnym do nas,
zgadzamy się spełniać prośby ludzi, których znamy i lubimy, ponadto na nasza
sympatię do innych wpływa to jak często się z nimi widzimy, kontaktujemy.
ZOBACZ Cz.2.
ZOBACZ Cz.2.
Comments
Post a Comment