Jak nas widzą inni?


Gdy będziesz pożyczał ludziom z ciężkim tru­dem przez ciebie zap­ra­cowa­ne pieniądze, al­bo gdy je na­wet dasz, po­wiedzą o to­bie - skąd ona ma taką forsę, ja­ki skne­ra, zbiera i zbiera a z dru­gim się nie dzieli.

Gdy będziesz da­wał ludziom rzeczy, które so­bie spod ser­ca wy­rywasz, bo ci służyły zna­komi­cie, al­bo któreś ot­rzy­mał od święta czy na czarną godzinę, po­wiedzą - tyl­ko ty­le dał?

Gdy będziesz służył ludziom swoim cza­sem, na­wet kosztem za­nied­by­wania obo­wiązków, swo­jego od­poczyn­ku, snu i po­siłków, po­wiedzą - on właści­wie nie ma nic do ro­boty, mógłby się czymś zająć.

Gdy będziesz po­magał ludziom w ich trud­nych chwi­lach, brał do swe­go do­mu, kar­mił, poił, opieko­wał się, a po­tem wy­cofasz swoją po­moc, bo uz­nasz, że już czas trud­ny prze­minął - to się po pros­tu na ciebie ob­rażą al­bo będą mieli przy­naj­mniej do ciebie żal.

Gdy będziesz się sta­rał wy­kony­wać swój zawód mak­sy­mal­nie uczci­wie - to po­wiedzą, żeś pa­zer­ny na pieniądze al­bo że chcesz zro­bić ka­rierę, zająć kierow­nicze sta­nowis­ko, al­bo udo­wod­nić, żeś lepszy.

Im więcej będziesz pra­cował, służył, poświęcał się, im bar­dziej będziesz sta­rał się żyć uczci­wie - tym łat­wiej os­karżą cię, żeś cudzołożnik, oszust, kłam­ca, cham i bez­czel­ny, a przy­naj­mniej nie całkiem nor­malny al­bo dziwak.

Czy z te­go wy­nika, że masz re­zyg­no­wać z ta­kiego postępo­wania? Nie, bo byłbyś po­dob­ny do fa­ryzeu­szy, którzy wszys­tko czy­nią, aby być widziani przez ludzi. Tyl­ko wiedz, że tak jest. Załóż to so­bie od sa­mego początku, żebyś się po­tem nie zdzi­wił. Na po­ciechę po­wiem ci, że zaw­sze się znaj­dzie ja­kaś Mag­da­lena, ja­kiś Jan, który cię zo­baczy w praw­dzie i zachwy­ci się tobą. Ale to już tyl­ko na po­ciechę, żebyś się nie załamał.

Mieczysław Maliński

Comments

  1. Prawdziwe aż do bólu... Szkoda, że dwie dekady temu tego nie wiedziałem, może łatwiej byłoby mi znieść to co mnie spotkało...

    ReplyDelete

Post a Comment